Det har varit otroligt spännande att se hur gruppen utvecklats med de övningar som Ericson & Hjelte lett där fokus legat på att lita på varandra, på processen och till slut på att resultatet kommer då man arbetar mot samma mål”

— Erik Öhrling, VD Lulebo

Lulebo

När den nya VD’n kom till Lulebo mötte han en ledningsgrupp under press, där chefer med stor yrkesskicklighet möttes men saknade samhörighet, där man pratade mer om varandras enheter än om gemensamma mål och prioriteringar och man tappade i effektivitet. För att göra en omstart anlitades Ericson & Hjelte för ledningsgruppsutveckling. Inom konceptet The Advantage behovsanpassades en insats som skulle vända ledninggruppens arbete fundamentalt.

“Jag kan inte nog trycka på vikten av att bygga tillit i ledningsgruppen. När tillit finns kommer opposition av sig själv och sen faller resten på plats om man är villig att göra jobbet”, säger Erik Öhrling, VD på Lulebo.

Konceptet The Advantage bygger på Patrick Lenciones bok med samma namn och teorier kring primära förutsättningar som behöver finnas för att en organisation ska vara framgångsrik och team ska kunna arbeta effektivt och långsiktigt hälsosamt. Grunden är en tillit i gruppen som gör det möjligt att ha konstruktiva meningsmotsättningar som i sig leder till ett starkt engagemang där gruppen klarar av att ställa krav på varandra och på verksamheten. Det leder till resultat. Lulebos ledningsgrupp har arbetat tillsammans med Ericson & Hjelte i ett digifysiskt upplägg med både fysiska och digitala träffar över tid. 

“Som ny VD på ett företag inom för mig en helt ny bransch var det av högsta vikt få ut maximalt av min ledningsgrupp. Jag kan inte branschen och det gör mig beroende av att ledningsgruppen både kan stötta mig och varandra, men även att utmana och ifrågasätta varje beslut i akt och mening för att se till bolagets bästa. Det har varit otroligt spännande att se gruppen utvecklas med de övningar som Ericson & Hjelte lett där fokus legat på att lita på varandra, på processen och till slut även på att resultaten kommer då man samarbetar mot samma mål. 2020 har ju varit ett krisår i många bemärkelser för Lulebo och att trots det känna att bolaget hela tiden utvecklas och går framåt är en fantastisk känsla” avslutar Erik Öhrling

Föregående
Föregående

Arctic Falls

Nästa
Nästa

Brightnest